A halál
Magyar nyelvű összefoglaló
Az ember életében a
legfájdalmasabb dolog, ha egy közeli hozzátartozót elveszít. A halált az
egyszerű emberek az élet természetes és elkerülhetetlen végének tartották.
Mindenben érezhető volt a kezdet és a vég, a születés és a halál, és az emberek
e két véglet között élték életüket. A pilisvörösváriak mélyen vallásos,
katolikus emberek voltak, így pontosan tudták, hogy a halál hozzátartozik az
élethez.
1. Népi bölcsességek és szófordulatok
A keresztény emberek az
életnek ezen szomorú fordulatát méltósággal
elfogadják. Függetlenül attól, hogy a haláleset a hátramaradottakat hogyan érintette,
a sors akarataként fogadták el. „Ez volt megírva!” – mondták. A vörösvári
emberek halálhoz való viszonyulásáról sok népi bölcsesség tanúskodik.
Az öregeknek meg kell halni,
a fiatalok meghalhatnak.
Születésekor mindenki magával
hozza a halált is. (A születésben benne van a halál.)
Ember, bármit teszel, gondolj
arra, hogy meg kell halnod.
Ehhez a szemlélethez valószínűleg
hozzájárult az is, hogy régen a nem megfelelő orvosi ellátás és higiénia miatt
sokkal többen haltak meg.
A halállal kapcsolatosan
néhány szófordulat is elterjedt. Ha valaki, főleg egy idősebb ember halt meg, a
következőket mondták:
Ütött az utolsó órája.
Itt az idő.
Ha valaki hosszú szenvedés,
illetve betegség után halt meg, a következőt fűzték hozzá:
Ez már jó helyen van.
Hirtelen, váratlan halál
esetén azt mondták, hogy gyorsan ment.
Ha valaki távol az otthonától
balesetben vagy betegségben halt meg, a következőket lehetett hallani:
A halál a kövön ül.
Szembe ment a halállal.
Oda kellett mennie, mert ott
várt rá a halál.
A kasza is a halál szimbóluma
volt (éppúgy, mint a magyarban). Ha valakit meg akartak tréfálni, vagy meg
akartak ijeszteni, esetleg ha valaki beteges volt, a következő szófordulatokat
használták:
Ha jön a kaszás…
Várj csak, majd jön.
2. A babona és a halál
A halállal kapcsolatosan több
babonás szokás is van.
Gyakran beszélnek a halál előjeleiről,
ilyenek az álmok, az emberek és az állatok viselkedése.
Ha valaki rosszat álmodott,
az annyit jelentett, hogy a családból valaki meg fog halni. A halál egyértelmű
jele volt, amikor az ember álmában egy halottal beszélt, vagy a fehér falat
meszelte. De ha valaki fájó, kihúzott fogakról álmodott, akkor is azzal kellett
számolni, hogy valaki meg fog halni a rokonságban.
Azt is mondták, hogy az, aki
egy új házban először fekszik le, a családban elsőként fog meghalni.
Ha a szomszéd kutyája egész
éjjel a fejét lefelé tartva vonyított, és addig kapart, amíg egy lyukat ásott,
egyértelműen azt jelezte, hogy a ház közvetlen környezetében valaki meg fog
halni.
Az éjszakai madarak
megjelenése is a halálra utal. Sokan azt állították, hogy a bagoly a halálhozó
éjszakai madár. Mások véleménye szerint Pilisvörösváron nem voltak baglyok.
Szerintük a „halálmadár” a kakukk. A kakukk ugyanis mindig azt mondta: „Komm mit!” (Gyere velem!) Ha csak megjelent valakinek az
ablakában, az már halált jelentett.
Furcsa, szokatlan hangok is
rossz előjelek voltak. Ha egy kép hirtelen leesett a falról, vagy egy tükör
összetört, már volt ok a félelemre.
A csillagokat is halálra
utaló jeleknek vélték. A hullócsillagról azt gondolták, hogy magával visz egy
lelket.
Nemcsak a halál előjeleivel
kapcsolatban terjedtek el különböző babonák. Amikor valaki meghalt, és utolsó
útjára készítették elő, pontosan tudták, mit és miért kell tenni.
3.
A haláltusa
Az idős emberek legfontosabb
tevékenysége az idő múlásával egyre inkább a halálra való felkészülés volt.
Amikor érezték, hogy közeleg az utolsó órájuk, mindent, amit addig nem intéztek
el, elintéztek, kiválasztották a ruhát, amit utolsó útjukon viselni
szeretnének, és közölték a családdal, hogy hol legyen a sírhelyük, és milyen
temetést szeretnének. Sokan fel is írták, hogy ki vigye a koporsót, a lámpást,
a zászlót és a fakeresztet. Sok időt töltöttek imádkozással és gondolkodással,
hogy a halál lélekben se érje őket váratlanul.
Ha a családban súlyos beteg
volt, jelentették a plébánián, és imádkoztak érte a misén. Ha már haldoklott,
hívták a papot és a családtagokat. Amíg a pap és a ministránsok megérkeztek, a
jelenlévők imádkoztak. A szobában egy asztalon két égő gyertyát helyeztek el.
Amíg a pap gyóntatott, a többiek halkan imádkoztak egy másik szobában a
haldoklóért. Az áldozásnál és az utolsó kenetnél a rokonok és az ismerősök
újból jelen lehettek.
Amikor bekövetkezett a halál,
kinyitották az ablakokat, hogy a távozó lelket kiengedjék. De figyelni kellett,
hogy ne legyen huzat, mert akkor a test hamarabb elkezd bomlani, különösen
nyáron. Ezért egy bizonyos idő elteltével becsukták az ablakot, és inkább az
ajtót nyitották ki. Hasonló okokból tettek a halott orra alá vagy a szájára
fehérborba vagy spirituszba mártott kendőt.
Mivel az élet megállt,
megállították az órát is. Ezenkívül a tükröket fekete
kasmírkendővel letakarták. Ennek két oka volt. Az egyik, hogy a halott nehogy
meglássa magát a tükörben, mert akkor visszajön. A másik, hogy a gyászoló
hozzátartozók ne lássák magukat a tükörben.
4. Teendők a halott körül
A halál után megkezdődött a
csendes, megtisztelő feladat, a halott előkészítése az utolsó útjára. A halált
orvos állapította meg. Pilisvörös-váron 1875 óta mindig volt orvos. Előtte
valószínűleg halottkémet hívtak.
A halott szemét azonnal
lecsukták. Ha nem maradt úgy, érmeket tettek a szemhéjakra nehezéknek. Ez
esetben a következőket mondták: „Még valakit magával visz!” vagy
„Még keres valakit!”
Az elhunytat először egy
családtag (általában nő) lemosta ecettel és vízzel. Higiéniai okokon kívül
(mivel a halottat otthon ravatalozták fel, hamar lehetett szaga) ily módon
akarták szimbolikusan megszabadítani a bűneitől. Azt akarták, hogy testileg és
lelkileg egyaránt tisztán menjen az égbe. Az ecetet és a vizet egy régi tálba
öntötték, amelyet később összetörtek, hogy már senki se használhassa.
A halottat lehetőleg hamar
felöltöztették. Ezt nem mindenki tudta csinálni, de a családtagok vagy a
szomszédok között mindig voltak, akik segédkeztek ebben a nehéz feladatban.
A halott ruhája mindig
ünnepélyes volt. Általában azt a ruhát adták rá, amelyikkel vasárnap misére
járt.
A férfiakra fekete öltönyt,
általában az esküvői öltönyüket és egy fehér inget adtak. Kalapja és zoknija
sosem volt a halottnak. A nőket sötét ruhába öltöztették. Rájuk adtak kendőt és
harisnyát. Amíg a fiúkat ugyanúgy öltöztették fel, mint a férfiakat, a lányokra
menyasszonyi ruhát adtak. Ez a ruha nem feltétlenül volt fehér, inkább csak
világos. A fejükre kendő helyett viaszból készített mirtuszkoszorú került. Cipőt
csak a fiatal anyákra adtak, akik gyermekágyi lázban haltak meg, mert azt
gondolták, hogy rózsákon kell keresztül futniuk, és a lábukat a tövisek
felsérthetik. A kicsi gyerekekre fehér ruhát adtak. Ha fiú volt, akkor a
karjára kék szalagot kötöttek, ha lány, akkor rózsaszínű szalagot.
A halott feje alá fehér
párnát tettek. Az összekulcsolt kezében rózsafüzér volt, mintha imádkozna.
Gyakran az imakönyvet is odatették. A halottakat a szemfedővel derékig
betakarták. A kisgyerekek szemfedőjét a keresztszülei varratták. A szemfedő
általában fehér volt, de gyakran használtak sötét színűt is, szürkét vagy
feketét.
5. A harangozás
Amíg az ismerősök a halottal
foglalkoztak, egy családtag a plébániára és a községházára sietett, hogy
jelentse a halálesetet. Általában az asszonyok mentek a paphoz, miközben a
férfiak a temetésről gondoskodtak.
A legkisebb harang, a
lélekharang a halálesetet követő reggelen a mise után szólalt meg. A még meg
nem keresztelt gyerekekért és öngyilkosokért nem harangoztak. Ha a harang
megszakítás nélkül szólt, egy gyerek halt meg. Ha rövid szünet volt a
harangozásban, tudták, hogy egy nő halt meg. Ha a harangozást kétszer
szakították meg, egy férfi halt meg.
„Három szakaszt, egyenként húsz húzást, harangoztak, kiskorúak és
gyerekek halálakor csak egy szakaszt.”28 Így a
halálhír gyorsan elterjedt.
Azokért a vörösváriakért
is harangoztak, akiket nem helyben temettek el, ha jelentették a plébánián.
„Minden halottat általában
négyszer harangoztak ki. Halottakért, akik még nem voltak elsőáldozók, egyszer
harangoztak a kis haranggal és háromszor a kicsi és a középső haranggal
egyszerre.”29
A temetés előtt negyed órával
megszólaló harangszó jelezte, hogy hamarosan kezdődik a temetés. A halottat az
utolsó útján a lakhelyétől a temetőig (később a ravatalozótól a sírhelyig)
harangszó kísérte. Ilyenkor az összes harang megszólalt. Ezzel az ún.
„kiharangozással” vettek a halottól végső búcsút. „1945-ig a halottakért minden
délben harangoztak, amíg el nem temették.”30
Manapság a harangszó a
temetés előtt és a szertartás után a halottas ház előtt, amikor a halottat
nyugvóhelyére kísérik, még mindig hallható.
Régen a nép a különböző
alkalmakkor megszólaló harangszóhoz megfelelő szavakat is kapcsolt, és így
bizonyos értelemben „nyelvet adott” a harangoknak: „A
halott az halott marad” – panaszolja a harang, ha valaki meghal. A harang
szavának értelmezése sokat veszített jelentőségéből, ma már csak az idősebb
generáció tud róla. Sokan azt sem tudják megkülönböztetni, hogy a harang egy
ünnepi eseményre, szent misére hív, vagy gyászünnepségre utal. Mindenesetre ezt
ma már nehéz is megkülönböztetni, mert a harang árammal működik.
Mindenszentek és Halottak
napján is nagy jelentőséget tulajdonítottak a harangozásnak. „Mindenszentek
napján az esti harangszó után 15 percig harangoztak a nagy haranggal, azután 45
percig az összes haranggal egyszerre. Halottak napján csak reggel 5-től 6 óráig
harangoztak.” Ez a szokás még ma is él.
6. A Temetkezési Egyesület
A haláleset után a
Temetkezési Egyesület a gyász jeléül kitűzte a fekete zászlót. Ez az egyesület
gondoskodott a halott felravatalozásáról a házban. (Manapság a halottat a temető
ravatalozójába viszik, és a temetés előtt a temetkezési vállalat feladata a
felravatalozás.) A temetést is a Temetkezési Egyesület rendezte. Ennek az
egyesületnek szinte mindenki tagja volt, mivel az egyesület kifizette tagjai
temetési költségének egy részét. Az egyesület alapszabálya szerint minden tag
köteles volt a pénztárba a megállapított tagdíjat befizetni. A befolyt összegből
fedezték a temetési költségeket. Voltak, akik egyidejűleg két temetkezési egyesület
tagjai voltak, mégpedig a vörösvári és a szentiváni egyesületnek. Az ő temetésükön kétszer annyi
zászló és lámpás volt. Akkor is több zászlót vittek, ha a halott valamely másik
egyesület (Pl.: Önkéntes Tűzoltó Egyesület) tagja volt.
A Temetkezési Egyesületnek
volt egy gyászzászlója, amelyet minden temetésen a
menet élén vittek. A zászló közepén egy szent képe volt. Pilisvörösváron ez a
kép Máriát ábrázolta. Sajnos ma már nem ezt a zászlót használják, hanem egy
teljesen feketét. Még sokan emlékeznek rá, hogy a gyászzászló a hajadonoknál és
nőtlen férfiaknál kék vagy fehér színű volt, a kisgyermekeknél pedig egyáltalán
nem volt zászló.
Általában az idősebb
asszonyokat kérték fel arra a megtisztelő feladatra, hogy legyenek zászlóanyák.
A zászlótartó rúdba belegravírozták azoknak a nevét, akik a zászló
elkészítéséhez hozzájárultak. A zászlón különböző szalagok lógtak.
A zászlón kívül a Temetkezési
Egyesület a temetés napján egy keresztet és a hat lámpást is rendelkezésre
bocsátott.
7.
A ravatal
A halottat 1945-ig otthon
ravatalozták fel. A háznál a halott két napig feküdt felravatalozva. A halál
beállta után 36 órával lehetett a halottat eltemetni. Így próbálták a
tetszhalottak eltemetését megakadályozni.
A halottat az úgynevezett
tiszta vagy első szobában ravatalozták fel, ahol senki sem aludt. Annak
ellenére állt itt egy ágy, amelyet szépen megvetettek, és az elhunyt
monogramjával ellátott kendővel takartak le.
A koporsót az asztalra vagy
két deszkával összekapcsolt székre helyezték. A halottnak a bejárati ajtóval
szemben, lábaival az ajtó felé kellett feküdnie, hogy akik a szobába belépnek,
azonnal láthassák őt. Ez azért is volt fontos, mert szimbolikusan azt
jelentette, hogy a halott elhagyja a házat.
A koporsót különböző
fafajtákból készítette az asztalos. Korábban a Schreck,
Mirk és a Lieber asztalosok
foglalkoztak koporsókészítéssel. A gazdagabbak keményfát, sőt akár diófát is
rendeltek, a szegények megelégedtek valamilyen puhafával is. A koporsó színe a
halott korától függött: a gyerekeket és a fiatalokat mindig fehér koporsóba, az
idősebbeket pedig inkább sötétebb, barna vagy ritkán fekete koporsóba
fektették. A koporsóra kezdetben ráfestették a halott nevét és a születési és a
halálozási idejét, később aranyozott és díszes papírbetűket használtak. Ezenkívül a koporsót virágmotívumokkal vagy/és
angyalfigurákkal díszítették. A koporsón, ami régebben sokkal szögletesebb
volt, mint mostanában, mindig volt egy kereszt.
A koporsó mellett, általában
a jobb oldalon, egy fekete kendővel letakart hokedli vagy éjjeli szekrény állt.
Rajta két gyertya égett, a gyertyák között helyezték el a szentelt vizet a buxusággal és egy állókeresztet.
A hozzátartozók, rokonok és
szomszédok ezekben a napokban a ravatalnál voltak. Gyakran a gyerekeket is
magukkal vitték. Természetesen sokan féltek a halottól. Nekik azt mondták, hogy
fogják meg a halott lábujját, és akkor már nem fognak félni. A látogatók
(nemcsak a közeli hozzátartozók, hanem a távoli ismerősök is) beléptek a
szobába, köszöntek egymásnak, imádkoztak, és beszentelték a halottat szentelt
vízzel. Ehhez nem rozmaringágat használtak, amely a magyarországi németek
életében fontos szerepet játszik, hanem buxuságat.
Még ma is vannak a temetőben a középső kereszt előtt buxusok.
Ha egy kicsi gyermek vagy egy
nőtlen férfi, illetve hajadon halt meg, a rokonok szentképeket hoztak, melyeket
a halott mellkasára tettek. Gyakran annyi kép összegyűlt, hogy a meghalt
gyermeket teljesen betakarta.
A ravatal alatt a rózsafüzért
imádkozták. Egy ismerős asszony (előimádkozó) segítségével délben és este
hangosan imádkoztak az elhunytért, a védőszentjéért és a hátramaradottakért:
„Mi Atyánk”, „Üdvözlégy Mária”, „Az Úr angyala”, „Apostoli hitvallás” és
„Imádság a boldog halálért”.
Ezt a szokást virrasztásnak
nevezték, hogy ily módon végső búcsút vehessenek az elhunyttól. Fogarasy-Fetter Mihály monográfiája szerint éjfélig a nők
virrasztottak és éjfél után a férfiak. Előfordult azonban, hogy amíg az
asszonyok a halottnál imádkoztak, a férfiak a konyhában boroztak.
Amióta az elhunytat a temetői
halottas házban ravatalozzák fel, otthon csak addig lehetett virrasztani, amíg
a halottat a Temetkezési Egyesület elvitte. Akkor a halottat a rokonok és a
szomszédok még elkísérték a temetőbe. Ezenkívül délben
és este a temetés napjáig elmentek a ravatalozóba, hogy ott a megszokott módon
imádkozzanak. Az 1980-as évek vége óta ez a hagyomány már megszűnt. A halottat
a házból a halál beálltát követő két órán belül a temetőbe viszik, és csak a
temetés előtt két órával lehet virrasztani. Az előimádkozó, aki közvetlenül a
temetés előtt és a halottas menet közben imádkozott, az 1960-as évekig egy
férfi volt, méghozzá a sírásó. Azóta csak asszonyok imádkoznak egy órával a
temetés előtt a ravatalozóban az elhunyt hozzátartozóival.
8.
A temetés
A temetést 1962 adventjéig
latin szertartás szerint tartották. A gyászbeszéd, az imádságok és az énekek
1945-ig többnyire német nyelven hangzottak el (a család kívánsága szerint).
1945 óta csak magyar nyelvű temetések vannak. A virrasztás alatt szoktak még
németül is imádkozni, és a szertartás alatt is énekelnek néhány német éneket.
Ellentétben a mai
szokásokkal, régebben szombaton és vasárnap, de ünnepnapokon is temettek.
Manapság csak hétköznap van temetés.
Régebben a temetési
szertartást általában délután 3-kor tartották. Az időpontot különböző tényezők
is befolyásolták: évszak, időjárás, milyen hosszú az út az elhunyt házától a
temetőig.
A sírt a temetés délelőttjén
ásták ki, kezdetben a rokonok, általában a koporsóvivők, később pedig a sírásó.
Amikor a pap a
ministránsokkal megérkezett, a szemfedővel betakarták a halottat, becsukták a
koporsót, és kivitték az udvarra. A koporsó egyik oldalán a zászlóvivő állt a
Temetkezési Egyesület zászlajával, a másik oldalán pedig a keresztvivő. A
koporsó mellett álltak a koporsóvivők, körülöttük pedig a kórustagok és a
zenészek. Ha egy fiatal halt meg, a „Kranz der Jugend” című dalt énekelték.
Pilisvörösvárnak valószínűleg
már a 18. évszázad közepétől volt fúvószenekara. Ez a zenekar a nőtlen
férfiakat, illetve hajadonokat gyakran kísérte utolsó útjára. Csak a 20.
században jött divatba, hogy a házas embereket is zenével temették el, ami
manapság ismét ritkábban fordul elő. A zenekar a temetés alatt gyászindulókat
játszott, a szertartás után pedig felcsendült az elhunyt kedvenc dala. Ha pedig
egy bányász halt meg, a zenészek a bányászindulót fújták el.
A szomszéd kötelessége volt,
hogy parazsat készítsen elő. Miután a pap megérkezett a ministránsokkal, valaki
átszaladt a szomszédhoz, és hozta a parazsat a füstölőedénybe.
9. A gyászmenet
A szokásokról nehéz általános
leírást adni, mert függött az adott személytől és családtól is. A legtöbb
eltérés a gyászmenetben fordul elő. Itt különbséget kell tennünk a csecsemők, a
fiatalok, a házasok és az öngyilkosok között.
A 10 év alatti gyermekek
temetése nagyon egyszerű volt. Ha egy csecsemő (kislány) halt meg, a koporsót
egy fiatal koszorúslány a keresztszülők rokonságából – teljesen fehérbe öltözve
– vitte a fején a temetőbe. A koporsót egy anyagból varrt gyűrű segítségével erősítették
a fejére. Ha egy pólyás kisfiú halt meg, akkor őt egy fiú vitte. Ez esetben a
pap csak egy fehér karinget viselt stólával. Ilyenkor füstölőedényt sem
használtak, és csak egy ministráns és egy keresztvivő volt.
Ha egy idősebb gyerek vagy
egy fiatalabb ember (nőtlen, illetve hajadon) halt meg, a koporsót egy kisebb
halottszállító saroglyán (Szent Mihály lova) fiatal férfiak vitték a vállukon a
temetőbe.
Őket az elhunyt rokonságából
választották ki, általában unokatestvérek, keresztszülők fiai és barátok
voltak. A fiatal koporsóvivők jobb karjára fehér szalaggal rozmaringot
kötöttek, amit később bedobtak a sírba. A templomi keresztet vivő ministránsnak
is volt ilyen szalagja, és a keresztre is kötöttek a szalagból. Valószínűleg
már a 19. század végén volt a községnek lovas kocsija, amellyel a házasokat és
az idősebb embereket kísérték utolsó útjukra. A halottas kocsi elé két fehér
lovat fogtak be. A lovas gyászhuszárnak öltözött. A kalapján és a kantáron egy
toll volt, amelynek színe nőtleneknél és hajadonoknál fehér, idősebbeknél pedig
világoskék volt.
Az elhunytat a pap először az
udvaron szentelte be, mivel a szertartást tulajdonképpen itt tartották meg.
Rövid búcsúbeszédet mondott, majd elindult a gyászmenet a rokonokkal, hozzátartozókkal,
ismerősökkel, szomszédokkal a temetőbe. Közben rózsafüzért imádkoztak és
énekeltek. A sírásó (Freß János, később Sasvári/Spiegelberger János)
figyelt, hogy közben ne beszélgessenek. Ide-oda szaladgált a menetben, és
felszólította a hívőket, hogy énekeljenek és imádkozzanak.
A gyászmenet elején a sírásó
ment. Őt követte a ministráns az egyház fekete keresztjével és egy fiatal
gyerek a rokonságból vagy a szomszédságból, aki a sírkeresztet vitte a kis
koszorúval. A sírkereszten kis táblára írták rá az elhunyt nevét és a születési
és halálozási évszámot. Utána mentek a zászló- és a keresztvivők a jobb- és a
baloldalon. Majd a férfiak, a zenészek és a kórus. Ha egy gyermek vagy egy
fiatalember halt meg, a menet elején 10-15 koszorúslány ment: ismerősök, barátnők
és szomszédlányok. Különböző színű ünnepi ruhát és mirtuszkoszorút viseltek.
Ugyanis mindent úgy akartak csinálni, mintha a temetés az elhunyt esküvője
lenne. Ez esetben a háznál gyertyákat osztottak szét, amelyet a hozzátartozók
elvittek a sírig. A koszorúslányok koszorúkat is vittek, amelyeket különben az
idősebb asszonyok vittek.
Utánuk a zászló- és
keresztvivők mentek a bal és a jobb oldalon a koporsó előtt. Hat férfi vitte a
koporsót és hatan tartották a viharlámpát. Ezek az emberek, éppúgy
mint a kereszt- és zászlóvivők általában a keresztapa vagy a fiai, illetve a
keresztgyerek, a bérmaapa vagy a fiai vagy a bérmagyerek,
az unokatestvérek, a szomszédok és esetleg a barátok voltak. A férfiakat a
férfi családtagok kérték fel, és a sírásó mondta meg, hogy ki mit vigyen. A
sírásónak oda kellett arra figyelnie, hogy a keresztet magasabb férfi vigye, és
a koporsót körülbelül egyforma magas férfiak vigyék.
Ha egy egyházi képviselő-testületi
tag halt meg, három lámpással többet vittek. A vivők fiataloknál világoskék, idősebbeknél
fekete szalagot viseltek.
A koporsó mögött a
legközelebbi hozzátartozók mentek, utánuk pedig a többi hívő. A gyászoló
asszonyok zárták a menetet. Ennek valószínűleg az volt az oka, hogy az
asszonyok a házban tartózkodtak, amíg a szertartást tartották az udvaron. Így ők
hagyták el utoljára az udvart. Gyakran ki is nevették őket emiatt a szomszédos
falvak lakói. Azt mondták, hogy a vörösvári asszonyok
kinyitják az ablakokat, és kifelé sírnak.
A világháború után ez a
sorrend valamennyire megváltozott. A koporsó után a legközelebbi hozzátartozók
mentek. A férfiak és a nők azonban még ma is külön mennek, és a koszorúkat még
mindig a nők viszik a sírhoz. Az a szokás, hogy a koporsót a rokonok és az
ismerősök viszik, egyre inkább feledésbe merül. Gyakran még a viharlámpát is a
temetkezési vállalat emberei viszik. A nagy keresztet, amit régen egy
ministráns vitt, ma már egyáltalán nem viszik. A temetéseken sokkal kevesebb
ministráns vesz részt, mint régen.
A gyászmenet egészen a sírhelyig
ment. Mivel a temető nem az egyház tulajdona, meg kellett/kell a sírt a papnak
szentelnie. A temetés után a papon kívül az énekesek és a zenészek is
elbúcsúztatták az elhunytat. A kórus mást énekelt a sírnál, ha férfi, ha nő vagy ha gyermek volt a halott, vagy ha az elhunyt halála
előtt sokat szenvedett. Ezek az énekek mind azt hangsúlyozták, hogy a földi
élet végével még nincs mindennek vége, mert utána következik az örök boldogság.
A hit így próbálta meg enyhíteni a gyászolók fájdalmát. A 20. század elejéről
származó dalgyűjteményből még ma is sok dalt énekelnek.
A szertartás utolsó része az
volt, amikor a pap a kapával egy földdarabot a sírba dobott. Ezután a többi
hozzátartozó is dobott egy marék földet a sírba. Szokás volt még, hogy a hozzátartozók
magukkal vittek egy üveg szenteltvizet, és a sírt meghintették vele.
Mielőtt mindenki elment, a
sírásó a gyászoló családtagok nevében köszönetet mondott mindazoknak, akik
utoljára tiszteletüket tették a halottnál. Később egy családtag mondott köszönetet.
A köszönetmondás előtt elhangzott a halott neve és egy rövid szöveg:
„A keresztény Temetkezési
Egyesület nevében Isten fizesse meg, hogy egyesületi tagunkat utolsó
nyugvóhelyére kísérték. Dicsértessék a Jézus Krisztus!”
Ez ma már nem szokás, a jelenlévők
kívánnak őszinte részvétet a gyászolóknak. Régebben a sírt a sírásó akkor
temette be, amikor minden jelenlévő hazament. Ezzel szemben az utóbbi
évtizedekben a gyászolók addig maradnak a sírnál, amíg a koporsót be nem
temetik, és rá nem teszik a sírra a koszorúkat.
Az öngyilkosoktól távol
tartotta magát a társadalom. Őket a temető szélén mindenféle szertartás nélkül
temették el. Legfeljebb egy „Miatyánk”-ot imádkoztak
a sír előtt. Ha a temetést mégiscsak egy pap tartotta, csak egy karinget
viselt, mint kisgyermekek temetésekor.
A koszorút a koporsót készítő
asztalos készítette különböző virágokból, gyakran krepp-papírból.
Mindenesetre régebben sokkal
kevesebb koszorú volt, mint manapság. Általában csak a legközelebbi rokonok
csináltattak, és nem volt több 3-4 darabnál. A temetés után a sírdombra
helyezték a koszorúkat, és hat hétig hagyták ott.
10. A gyászmise
A gyászmisét hosszú ideig a
temetést követő reggelen tartották. Az utolsó évtizedekben a közvetlenül a
temetés után tartották, és néhány éve a gyászmisét a temetést követő hétfőn
tartják.
Az oltár előtt jelképes
koporsót állítottak fel, amelyet fekete kendővel takartak le. Mellette két
oldalt 3-3 gyertya állt, a koporsón pedig egy kereszt.
A mise után a pap a
miseruháját levette, és csak fekete reverendát viselt. Nála volt a füstölőedény,
és egy ministráns vitte a fekete keresztet. Tulajdonképpen ugyanolyan volt a
szertartás, mint a sírnál.
11. A gyász
A gyász a szűk családban
eleinte 4 hétig tartott, később 6 hétig, amit szigorúan be is tartottak.
Azonban előfordult, hogy 6 hét után újra megházasodtak. Főleg akkor, ha a
házastárs sok gyermeket hagyott hátra. A gyász mértéke attól is függött, hogy
ki halt meg. Kicsi gyerekeknél nem gyászoltak annyira. Ha azonban a házastárs
halt meg, egy évig is eltartott a gyász. Idős embereknél sem gyászoltak tovább
fél évnél.
A gyász ideje alatt sötét,
fekete ruhát viseltek, és nem jártak szórakozni. Még a kocsmába se mehettek el.
A gyász külső jeleit a
férfiakon nem lehetett megfigyelni. Fekete csizmanadrágot, fehér inget, fehér
mellényt, zakót, kalapot és fekete csizmát viseltek, hétköznapokon pedig
kötényt vettek fel hozzá. Ha aratni mentek, fehér lennadrágot
kellett felvenniük. A nők viszont
mindenképpen sötét vagy fekete ruhát viseltek (szoknya, kötény, blúz), fekete
fejkendőt és harisnyát vettek fel, hogy így is kifejezzék szomorúságukat.
Hétköznapokon fekete hétköznapi ruhát hordtak. Vasárnap a misére egy szebb
anyagból készült ruhát vettek fel.
Az elhunytat a szűkebb család
és a keresztszülők, illetve keresztgyerekek gyászolták, de az unokatestvérek is
gyászoltak, legalábbis akkor, ha a templomba mentek.
A külsőségekre még ma is nagy
hangsúlyt fektetnek. Sokan egy évig is gyászolják az elhunyt szeretteiket, és
feketében járnak. Drága sírkövet csináltatnak, hogy így is megmutassák,
mennyire szerették elhunyt hozzátartozóikat. Már hagyománnyá vált, hogy az
emberek hét közben is friss virágot visznek a temetőbe. Ez természetesen szép
szokás, ameddig nem viszik túlzásba, és nem csak a külsőségek miatt teszik.
A halál napjának évfordulóján
a családtagok misét mondatnak az elhunytért. Ezt a régi hagyományt még ma is
sok család gyakorolja.
12.
Gondolatok a változásokkal kapcsolatban
A vörösváriakra
jellemző, hogy nyitottak a változásokra. Bár gyakran nem értenek vele egyet,
egyszerűen beletörődnek. Így volt ez a temetést érintő változásokkal. Amíg a
környező falvak lakossága a reformok ellen felháborodott, Vörösváron
mindent elfogadtak. Solymáron például a háború után még hosszú ideig otthonról
kísérték a halottat utolsó nyugvóhelyére. Ezért ott ezzel kapcsolatban még több
szokás él.
Amikor az interjúalanyaimat
megkérdeztem, hogy a mai temetéseket vagy a korábbiakat találták jobbnak, nem
tudtak egyértelmű választ adni. Habár korábban egészségügyi szempontból nem
volt a legjobb, mindenképpen sokkal több érzelem volt benne. Biztosan nem volt
egyszerű két napig egy halott emberrel egy fedél alatt aludni, de legalább
megvolt annak a lehetősége, hogy elbúcsúzzanak a szeretett elhunyttól.
13.
Mindenszentek és Halottak napja
November 1-jén van
Mindenszentek ünnepe, amikor azokról a szentekről emlékezünk meg, akiknek nincs
külön emléknapjuk. Egy nappal később, Halottak napján pedig a tisztítótűzben
szenvedő elhunyt hívekre emlékezünk.
Mindenszentek napja előtt az
emberek felkeresik a temetőben halottaikat. Imádkoznak a halottakért, virágot,
koszorúkat és gyertyát tesznek a sírra. Mindenszentekkor az egész temető
virágdíszben pompázik, a pislogó gyertyafények gyönyörű látványt nyújtanak.
Régebben az emberek nem
mentek olyan gyakran a temetőbe, mint manapság. Csak évfordulókkor, nagyobb
katolikus ünnepnapokon és Mindenszentek és Halottak napján. Ezért november 1-je előtt először a sírokat kellett rendbe tenni. Otthon az
asszonyok kicsi koszorúkat készítettek őszi virágokból, amelyeket egy botra
sorakoztattak fel és így vitték a temetőbe. Aki nem tudott a temetőbe menni,
otthon annyi gyertyát gyújtott, ahány halottról megemlékezett.
Az öngyilkosok sírjánál nem
gyújtottak gyertyát, mert akkor az utódait is ugyanaz a sors éri utol.
Mindenszentek napján délután
a litánia után processzióval mentek a templomból a temetőbe. A menet alatt a
Mindenszentek liturgiáját imádkozták. A temetőben volt egy megemlékezés és egy
könyörgés az elhunytakért. Este 6 órakor a középső keresztnél imádkozta