„…sok
karthauzi-szegfűs cinterem,
van-e rögöd, mely nem halállal áldott
s
van-e köved, amely delejtelen?”
(Áprily Lajos)
III. Temető a templomkertben
1683-ban a törökök feladják Vörösvár várát és három év múlva Buda vára is felszabadul.
A Pilisi-medence területén ez idő tájt alig találni számottevő lakosságot. A
szántóföldek parlagon hevernek, a falvak romba dőltek, mindenütt halál és
pusztulás. Vörösvár akkori földbirtokosa, Csáky
László Németországból hozat sváb telepeseket, hogy a földeket újra megműveljék,
és az élet visszatérjen normális medrébe.
Az első négy telepes a
Fekete-erdő környékéről érkezett 1689-ben. Ezt az évet tekintjük városunk
alapítási évének.
A következő években egyre
több telepes jön; kezdetben svábok, később inkább bajorok. Házakat építenek,
megművelik az elvadult földeket, szőlőt termesztenek, állatot tenyésztenek. A
korábbi pusztaság élettel telik meg. 1696-ban már 64 német és két magyar házas
gazdát írnak össze a faluban. (Többségük 1692-93-ban érkezett.)
A betelepülő német parasztok
magukkal hozták hagyományos paraszti kultúrájukat, szokásaikat. Katolikus
vallásúak voltak, hitükben erősek, s hagyománytisztelők.
Házaikkal egy időben építik
meg első templomukat – vélhetően a mai plébániatemplom helyén vagy attól nem
messze. A feljegyzések szerint ez a kis templom még fából épült. Építésével egy
időben, 1692-ben alakult meg a plébánia, a legrégebbi anyakönyvet 1693-ban
nyitották. (Ez születési, halálozási és házassági anyakönyv volt egyben. Sajnos
ez a felbecsülhetetlen értékű anyakönyv 2003-ban egyszerűen eltűnt a
plébániáról. Azóta is hiába keresik. Szerencsére van róla mikrofilmmásolat a
Magyar Országos Levéltárban. 1959-ben a Mormon Egyház engedélyt kapott arra,
hogy a Magyarország területén lévő egyházi anyakönyveket mikrofilmre vegye.)
1703-ban (illetve
valószínűbb, hogy 1-2 évvel később) készül el a falu új – kőből épült, barokk
stílusú – temploma. A telepesek első halottaikat – ahogy ez akkoriban
faluhelyen Európában szokás volt – a templom mellett temették el.
A templomkertben
(cinteremben) való temetkezésről egy írásos feljegyzés is tanúskodik. 1703.
február 23-án temették el elsőként az új templom mellett a postamester 9 évesen
elhunyt fiát. (Ekkor a templom még valószínűleg nem volt befejezve.)
A középkorban a halottakat az
akkori szokás szerint a templomkertben helyezték örök nyugalomra, kör vagy
csillag alakban, arccal a főoltár felé. A papok, kegyurak, valamint az
előkelőbbek és gazdagabbak a templomban is temetkezhettek. Kezdetben az oltár
alatti kriptákba, később a templom teljes területén. A tridenti zsinaton
(1545-1563) ezt korlátozták, kimondva, hogy a templomban csak püspökök és a
káptalan tagjai kaphatnak nyugvóhelyet. Később azonban a szigorú korlátozáson
enyhítettek, így lett a templom a kegyurak nyugvóhelye.
(A vörösvári
plébániatemplom kriptájában a Majthényi-család három
tagja nyugszik. Lásd a továbbiakban.)
A templomkertet gyakran fal
vette körül, a tehetősebb polgárokat a temető fala mellett földelték el.
Németországban, a kisebb falvakban sokhelyütt még manapság is a cinteremben, a
templom körüli temetőkertben temetkeznek.
A cinterem szó a latin cemeterium (nyugvóhely) szóból származik, s különböző
változatokban használták: cimeterion, cimtorom, cintorom, míg népetimológia útján cinterem lett
belőle.
(A népetimológia az idegen
eredetű szavaknak hasonló hangzású magyar szavakkal való behelyettesítése, s ezáltal „értelmessé” tétele. Pl.: A kárókatona szavunk a török ,qara qatna’-ból
keletkezett, amelynek a jelentése: fekete madár; a számszeríjat a szláv ,samostrel’-ből alkották, jelentése: magától lövő.)
A templomban, illetve a
templomkertben való temetkezés az akkori korszellemnek, gondolkodásnak volt
megfelelő. Polcz Alaine
írja „Ideje a meghalásnak”13 című könyvében: „A temető
régebben a templom kertje volt, a templomot vette körül. A falu közepén állt,
lehetőleg dombon vagy hegyen, mindenki szeme előtt. S egyben ez volt a falu
vagy a város középpontja is. Vagyis a halottak az élet középpontjában vannak, s
ennek egyszerre indoka, eredménye is az, hogy a halálviszony családias, a
haldoklás és a halál természetes.”
Nézzük most meg,
Magyarországon milyen törvények, rendeletek szabályozták kezdetekben a
temetkezés módját.
A pogány magyarok az
eltávozottakat ligetes, erdős területeken földelték el, hitvilágukban a halál
egyet jelentett a természettel, az anyafölddel való egyesüléssel. A
kereszténység felvételével ezt a szokásukat el kellett hagyni, mert az egyház
szigorúan megtiltotta ezt a fajta temetkezést.
Szent László I.
törvénykönyvének 25. pontjában áll a következő:
Azokról, akik a hívek
holttestével nem törődnek
a) Ha valaki a vasárnapot nem
tartja meg és az ünnepnapokat sem ünnepli meg, vagy a négy böjti időben és az
ünnepek előestéin nem böjtöl avagy halottait nem az
egyház mellett temeti el, tizenkét napig kenyéren és vízen vezekeljen.
b) Ha az úr szolgájának
testét, vagy a falusi bíró a szegény sorsú idegen vagy falubeli holttestét nem
viszi az egyházhoz, ugyanúgy bűnhődjék.
Később Könyves Kálmán is
megerősíti ezt a rendelkezést I. törvénykönyvének 73. pontjával:
A temetőkről
A keresztények temetkezési
helyei csak a templomok körüli térségekben lehessenek.
A vörösvári
templomkert pontos kiterjedéséről nincsenek adataink. A legrégebbi sírok
feltehetően közvetlenül a templom mellett kerültek felállításra. Az ezt követő
mintegy háromnegyed évszázad alatt folyamatosan terjeszkedett a temető déli és
nyugati irányba. A temető terjeszkedésének határt szabott az, hogy az akkori
Templom teret sűrűn lakott utcák vették körül.
A XVI. századi Európában a
népesség növekedésével egyre szűkebbé váltak a temetőkertek, terjeszkedni pedig
nem lehetett, mivel a település a legtöbb helyen sűrűn körbe nőtte a templomot.
A dolgot súlyosbították a gyakori járványok is. A temetőket ezért kezdték
kitelepíteni a településeken kívülre. Ebben szerepe volt annak is, hogy az
orvostudomány és a közegészségügy egyre fejlettebb lett, s nyilvánvalóvá váltak
azok a veszélyek, amelyeket a lakóhelyekhez közeli zsúfolt temetők okoztak.
Magyarországon 1775-ben Mária
Terézia „Generale normativum
in re sanitatis” című
rendeletében előírta, hogy minden régi temetőt, amely épületek, lakások
közelében van, fel kell számolni, és a települések szélén kell új temetőket
kialakítani. A halottakat két napon belül leszögezett koporsóban el kell
földelni. A rendelet tartalmazza azt is, hogy milyen mélyre kell ásni a
sírokat.
Vörösváron
a királyi rendelet után hamarosan ki is jelölték az új temetőt a település déli
határában. A templomkertet felszámolták, a sírok egy részét megszüntették, más
részét valószínűleg áttelepítették a faluszéli temetőbe.
(A plébánián látható 1812-ből
származó térkép a templom körül már nem jelez temetkezési helyet, csak az új
temetőt jelöli az akkori faluszélen.)
A templom körüli temető
helyén később iskola és óvoda épült. Az építkezések során gyakran kerültek elő
emberi maradványok. Közműépítés során még a XX. században is csontokra
bukkantak az árkot ásó munkások.
(Pilisszentivánon a múlt
század közepén emberi maradványok kerültek elő a templom fölötti domboldalból,
amely az egykori templomkert része volt. Schuck
Ferenc, szentiváni lakos mesélte, hogy iskolás
korában ő is segédkezett az iskolaudvar megnagyobbításában. Röplabdapályát
akartak létrehozni, és ehhez el kellett bontani a domb alját. Ásás közben
koponyák, emberi csontok kerültek elő a földből. A munkát ezért le is
állították.
Hoffer Károlyné,
pilisvörösvári lakos mesélte, hogy a szentiváni
templom körül egy nagy zivatar alkalmával koporsókat és csontmaradványokat
mosott ki a víz.
Solymáron nem a temető
költözött el a templom mellől, hanem új templomot építettek a temetőtől távol,
a régit pedig lebontották.)
Vörösváron
a legrégebbi temetkezési hely emlékét már csak a plébániatemplom belsejében, az
oltár alatt lévő kegyúri kripta őrzi, amelyben a Majtényi
család három tagja nyugszik.